onsdag 1 juni 2011

X-men fungerar men Kung fu panda är tröttsam

Jag såg två filmer igår, på pressvisning. Jo, det händer att bloggare blir inbjudna och jag jobbar ju lite på Aftonbladet ibland också.

Egentligen gillar jag inte så många filmer som bygger på serier, av någon anledning blir de nästan aldrig bra.
Tänk bara på Batmanfilmerna som inte alls lyckas fånga de häftiga med Läderlappen.

För att inte snacka om Spiderman som är helt misslyckade filmer. Allra värst är väl Stålmannen på film.

Men X-men: First class fungerar faktiskt. Den är till och med lite lång, två timmar och tio minuter. Men den fungerade.
Fast allra roligast hade väl de som satt i publiken och som var värsta X-men-fans. De skrattade till då och då fast jag inte fattade något. Varför skrattar de?
Det var något de kände igen förstås.

Men till och med för sådana som jag, som egentligen inte vet något om X-men fungerar den här filmen. Den handlar om hur allt började, hur X-men blev X-men och hur hans fiende Magneto blev Magneto.

Kulturbloggen gav filmen betyg 3 och det skulle jag nog också göra. 3+ till och med.

Kulturbloggen gav Kung fu Panda 2 betyg 2 - och om igen håller jag med. Egentligen är berättelsen töntig och överdrivet barnslig. Men figurerna är så gulliga att jag ändå skulle kunna tänka mig att ge den betyg 2.

Relaterat: Chang Weng

Inga kommentarer: