söndag 4 mars 2012

Slöja är inte för kvinnans skull




Vilken fascinerande dans jag såg igår. Jag var på Dansens Hus och såg Manta med fransk-tunisiskta Héla Fattoumi.

Vad får kvinnor att dölja sin kropp och sitt ansikte för världen? Dansaren och koreografen Héla Fattoumi köpte en heltäckande slöja för att ta reda på saken. Experimentet blev föreställningen Manta, ett verk dedikerad till alla kvinnor som är tvingade att bära plagget – och som lider under det.



När hon hade på sig slöjan såg man så tydligt hur hela hennes liv begränsades. Hon gick långsamt och kunde inte hoppa hopprep.

Kom inte och säg att slöjan är till för kvinnans frihets skull. Det är ett som är säkert.

I slutet på föreställningen stod dansaren i jeans och glittrig röd kort jacka och högklackade skor och sjung att det är männens värld. Jag gissar att det skulle betyda att också västerländska klädseln är något vi tvingas ha för männens skull. Men det håller jag verkligen inte med om. Ingen tvingas någon att gå i högklackade skor. Alla passar inte i det och det kommer ingen polis och tar dig om du inte går i högklackade skor. Men om du går på gatan i Iran utan att vara täckt med slöja, gissa vad som händer då?

Jag tycker det är läskigt att om man säger sådan då säger alla att man är islamofob. Då tycker jag alla som tycker det är rätt att tvinga kvinnor att gå i slöja själva ska bära slöja i minst ett år. Förresten varför är det bara kvinnor som måste bära sådana kläder? Vad är det för jämställt med det?




Fler som skrivit om föreställningen: Kulturbloggen och Kulturnyheterna.

Inga kommentarer: