söndag 13 februari 2011

Vackra kläder i Tartuffe på Stadsteatern



Mirja Turestedt som Elmire, Orgons nya fru, i Tartuffe på Stockholms Stadsteater, som hade premiär på lördagskvällen 12 februari 2011.

Handlingen utspelar sig i slutet av 1800-talet i Paris i en rik familj. Kvinnorna har fantastiska sidenfrasande klänningar. Männen har lite tristare kostymer, fast ofta ljusa kostymer - vilket är lite snyggare än de vanliga mörka kostymerna som affärsmän brukar ha.

Tartuffe har spelat oändligt många gångar i alla möjliga sammanhang. Nu är det Stockholms Stadsteater som spelar den och har roliga, luriga Johan Rabaeus i rollen som Tartuffe.

Jag var på premiären. Det är stor skillnad att gå på teaterpremiär och galapremiär på filmer. På filmernas galapremiärer står kändisfotograferna i kö för att plåta alla kändisar. På teaterpremiärer är det också en hel del kändisar, men alla låtar alla vara i fred, ingen springer runt och plåtar alla och varandra.

Vad är skillnaden? Kanske att det är betydligt fler medelålders som går på teaterpremiärer och många av kändisarna är politiker och inte bara skådespelare.
Sedan är det nog tyvärr så att unga människor är mer imponerade av att någon är kändisar.
Varför skulle annars så många unga tjejer som bloggar fylla sina bloggar med bilder på sig själv och kändisar?
Och unga människor idag måste vara extremt puckade, eftersom hundratusentals tycker det är coolt att läsa om någon som går och letar porslin i butiken. Har de inga egna liv eller?

Idioter - säger jag om såna unga tjejer. Jag är unga själv, 18 år. Men jag behöver inte skryta med att jag träffar en massa kändisar, mitt värde blir inte större för att jag träffar kändisar. Jag är jag och har för tusan ett värde i mig själv.


Här finns en recension av Tartuffe, förresten.

Fotograf till den snygga bilden är Petra Hellberg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: